Gr%C3%B8nt%20vandret_edited.jpg

Anette Ulrik, autoriseret psykolog

Mindfulness

Sammen bruger vi processer fra mindfulness til at hjælpe dig til at mærke dig selv - hele din krop, dine følelser eller i det hele taget den tilstand, du er i, her og nu. I behandlingen lærer du på den måde dig selv rigtig godt at kende med hensyn til, hvordan det lige nu opleves at være dig - ligegyldigt hvordan det opleves. Om det føles rart, roligt, tilfredst eller det føles ubehageligt, sindsoprivende eller uroligt.

Måske du undrer dig over, hvad det skal gøre godt for? 

Almindeligvis forsøger vi ofte at undgå at mærke de tilstande i os selv, der opleves som ubehagelige. Det kan være angst, tristhed, vrede, uro, skyld, skam. Når vi forsøger at undgå disse tilstande, betyder det i virkeligheden, at vi i en vis forstand forlader os selv. 

Måske du synes, at du netop er så trist eller så angst, at du bare mærker tilstanden alt for meget, så det er helt ubærligt? Tænk over det. Mærk efter. Tillader du dig i virkeligheden at være sammen med tilstanden, eller er der også en kamp i dig om at komme væk fra den? 

Mindfulness handler om at være nærværende, at være fuldt opmærksom på det, der er i dig - uden at forsøge at lave om på det. I klinikken får du lejlighed til at øve dig på at være venligt og accepterende sammen med det, der er i dig. Det som fra nu til nu er dig i din fulde mangfoldighed.

Det er et af trinnene til at rumme og acceptere dig selv og dermed få et godt og robust selvværd.