ACT-processer

Anette Ulrik, autoriseret psykolog

Kontakt med nuet: At lære at være til stede i nuet, ikke i fortiden og ikke i fremtiden, kan bidrage til at løsne megen smerte og handlingslammelse. At øve dig på at være i nuet indebærer nærvær. Livet opleves mere intenst og tilfredsstillende. Jeg synes personligt, at dette udtryk har fået en klichéagtig tone. Men ikke desto mindre er det en central psykisk proces. Når vi arbejder sammen i klinikken under behandlingen kommer du til at øve dig på kontakt med nuet via øvelser, vi laver. Det kan være at jeg guider dig til at mærke din krop, eller at være sammen med dine følelser og tanker. I dit liv handler kontakt med nuet om at være til stede med det, du laver her og nu, indadtil som udadtil. Det kan være at være lave mad med fuld opmærksomhed på dét - i modsætning til at lave mad, mens du drømmer, lægger planer, tænker på fortiden eller organiserer dagen i morgen. Det at kunne være i nuet er ikke ensbetydende med, at du skal holde dig fra at tænke eller planlægge i morgen, eller ferien næste år. Ej heller, at du skal holde dig fra at have erindringer fra tidligere eller tænke på personer i dit liv fra tidligere mv. Frem for alt er kontakt med nuet at være 100 procent der, hvor du er lige nu. 

Accept: Det kan for mange af os være svært at acceptere og måske ligefrem at holde af os selv. En af vejene frem til accept indebærer at være til stede med det, du oplever lige nu fremfor at forsøge at undgå det. At acceptere dig selv betyder, at du både mentalt og kropsligt lever relativt fredeligt med den, du er. 

 

Defusion: Mange af os forveksler tanker med virkelighed. At tanker er sande. At vi er vores tanker. Måske skyldes det, at oplevelsen af sig selv og af tanker begge dele er noget, der sker i hovedet. Når du defusionerer fra dine tanker, adskiller du tankerne fra dig selv. Du erkender, at tanker er tanker. En aktivitet i din bevidsthed. Det giver frihed.

 

Værdier: De fleste af os ved, at vi har værdier. Vi arbejder konkret med at klargøre dine værdier inden for forskellige livsområder. Men ikke kun det. Vi finder også frem til, hvordan dine værdier kan omsættes til handling. Når du har godt fat på dine værdier, har du fat på det, der giver mening i dit liv. Du har fat på, hvilke handlinger, der fylder dig med energi og gør dig tilfreds på et dybere plan. 

 

Engageret handling: Kender du situationen her eller en lignende: Nu vil jeg i gang med at træne og komme i form. En ting er tanken og intentionen. En anden ting er at få det gjort. Første gang og næste gang og gangen efter... Det kan være djævlens svært at tage sig sammen. At engagere sig til handling er en proces med at sige ja til at gøre noget - fordi du gerne vil, fordi det er vigtigt for dig og fordi det giver mening. 

 

Dit observerende selv: At kunne sætte sig selv i sit observerende selvs position betyder at kunne se sig selv, sine tanker, sine følelser og tilstande lidt udefra. Herfra kan du bemærke dem uden at være vældig involveret i dem.